Press release (Finnish): Aibidia keräsi 4,2 miljoonaa euroa siirtohinnoittelun digitalisoimiseen

Aibidia keräsi 4,15 miljoonaa euroa siirtohinnoittelun digitalisoimiseen

Pilvipohjaisiin veroteknologiaratkaisuihin erikoistunut Aibidia keräsi siemenrahoituskierroksella 2,9 miljoonaa euroa pääomasijoittajilta. Uutena sijoittajana mukaan tuli saksalainen pääomasijoitusyhtiö Global Founders Capital, joka hakee portfolioonsa omia toimialojaan mullistavia yrityksiä. Yhtiö on aiemmin sijoittanut mm. Facebookiin, Trivagoon ja Slackiin. Rahoituskierrokseen osallistui myös Aibidiaan jo edellisellä kierroksella investoinut Icebreaker.vc. Samaan aikaan Aibidia pääsi mukaan Business Finlandin Nuoret Innovatiiviset Yritykset -ohjelmaan (NIY), joka on suunnattu lupaavimmille suomalaisille startupeille.

Aibidia kehittää digitaalisia ratkaisuja kansainväliseen verotukseen ja erityisesti siirtohinnoitteluun, eli kansainvälisten yhtiöiden sisäisen kaupan analysointiin ja raportointiin. Alan säätely ja raportointivaatimukset ovat viime vuosina lisääntyneet merkittävästi, mutta käytännöt ovat pysyneet pitkälti ennallaan. Raportointivaatimusten täyttäminen aiheuttaakin kansainvälisille yhtiöille sekä huomattavia kustannuksia että paljon työtä.

Aibidian missiona on ratkaista kansainvälisen verotuksen suurin ongelma, eli se miten monikansallisten yritysten voitot jaetaan eri maiden välillä reilulla ja läpinäkyvällä tavalla. Tarjoamme verottajille ja yrityksille alustan, joka auttaa määrittelemään kullekin maalle kuuluvan veron. Lisäksi ratkaisumme mahdollistavat lakisääteisen raportoinnin automatisoinnin, mikä tarkoittaa monikansalliselle yritykselle vuosittain tuhansien työtuntien ja jopa miljoonien eurojen säästöä.” kertoo Aibidian perustaja ja toimitusjohtaja Hannu-Tapani Leppänen, jolla on 15 vuoden kokemus siirtohinnoittelun käytännön työstä.

Global Founders Capital on yksi maailman johtavista pääomasijoitusyhtiöistä, jolla on mittava kokemus start-upien globaalista skaalaamisesta. Icebreaker.vc on suomalainen pääomasijoittaja, joka tukee pohjoismaisia ja baltialaisia alkuvaiheen teknologiastart-upeja.

Olemme innoissamme saadessamme Global Founders Capital:n kumppaniksemme. Meillä on nyt tukenamme kaksi investoria, jotka rahoituksen lisäksi tarjoavat käyttöömme osaamisensa ja verkostonsa, mikä on meille ensiarvoisen tärkeää.”, toteaa Leppänen.

Aibidia on keskittynyt noin viiden vuoden ajan tuotekehitykseen ja asiakasprojekteihin pilottiasiakkaiden kanssa. Edelläkävijöitä verotuksensa digitalisoimisen kehityksessä ovat olleet sen kotimaiset pörssiyhtiöasiakkaat, kuten Metso, Kemira ja Wärtsilä.

Nyt kerätyn rahoituksen turvin yritys pystyy kasvattamaan globaalia myynti- ja markkinointiorganisaatiota sekä vahvistamaan tuotekehitystä. Aibidia työllistää tällä hetkellä 14 henkilöä ja tavoitteena on vähintään kaksinkertaistaa henkilöstön määrä tänä vuonna.

Lisätietoja:

Hannu-Tapani Leppänen